Puan Roy ♥ Cerita si Petet ♥: okeiii....mari kita buat kuek....febret aku neh......


okeiii....mari kita buat kuek....febret aku neh......
















  • time aku kecik2 dulu aku pgl kuek ni kuek 88..hahahaha..sbb bntuk dia cam 8 kn kn kn...so aku pgl la kuek 88...
  • lawak ja rupa aku pgl kuek tu cam tu kn...hhahahhaaa..biasa la...budak2 kn..tau makan ja dulu..nmanya mna la diigt....

  • kemarin aku ngn sis aku yg baru blk keja...d kala ujan melimpahi separuh dari bumi kinabalu nih...rasa semangat sgt nak memasak kuek...
  • 1st skli aku la yg smgt..hahahaha...1st tu aku nak masak kontok2 ja..hahahaa..lawak kn nma....orang pgl cucur bah tu kn...so sis aku ni suru la msk...mcm2 kuek dah dia sebut2 sru msk..smuanya aku ta tau...
  • pas tu aku trigt la kuek 88 ni...aku pon caba2 igt la cam na mau msk kuek tu...ta igt..hhhmmmm..dasar macik tuak yg pelupa aku ni...
  • cara plg sng dlm dunia..guna la google search..hahahahhahaha...
  • aku buka la http://www.myresipi.com/top/detail/208 haaa....sni lah aku jumpa cara2 wat kuek 88 tu...
  • baru aku tau nama kuek tu donut..hahahahahahahahhahaha..punya lah....aku tau la dia cam donut gak...tp ta la tpkr nma kuek 88 tu pon donut...aaaiiissshhhhhhh kin malu aku ja kn....

  • lps tu cri la bhn2 dia kat dapur kitorg yg dah cam sarang tikus tu...ta pena pon selongkar..ahhahahha...
  • cari yis dulu...ta jumpa....mula la d benak ati ku ni rasa kecewa sikit2..huhuhu...
  • cari tepong g.....dah jmpa tepong...tgk2 dah expiry date dah..huhuhuhuhuhu..sedeh ati i awwwww...nak turun g kedai beli dah malas...keta da paking elok dah..mls lah....
  • trus lah aku ngn sis aku memadamkn impian tuk makan kuek di ptg2 ari yg ujan tuh...dah kecewa kn...
  • dah tu aku just masak keropok kering ja....sis aku msk makaroni yg d campur mayo ja...cian kn...ta pndai masak dua2..hahahaha...

dah dah...panjang bejela cita aku nih...nak ajak org len masak len yg aku wat...gggrrrrr...

meh sini baca bahan-bahan n cara-cara masak kuek 88 ni...eh sala...kuek donut nih...hihi....



kuih donut....

Bahan-bahan ( 8 biji )
200g tepung roti
20g gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil dry yeast
140ml susu segar
20g butter
minyak masak untuk menggoreng
sugar powder


cara2 nak masak kuek ni.....



Masukkan tepung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Kacau.
buat lubang ditengah. Masukkan susu dan dry yeast. Kacaukan sedikit
 Masukkan pula butter

 Kacau sehingga sekata
 Bila dah jadi begini. Keluarkan dari mangkuk dan letakkan atas papan canai.
 Uli sehingga tak melekat ditangan

 Buatkan bentuk bulat
 Masuk semula ke dalam mangkuk. Tutupkan dengan plastik wrap atau kain lembab. Biar naik 2 kali ganda
 Buat finger test untuk uji doh naik ke tidak. Kalau lekat kesan jari, bermakna dah naik.
 Canaikan biar jadi bentuk seperti dalam gambar lebih kurang 15cm
 Bahagikan kepada bahagian. Rehatkan selama 5-6 minit

 Uli biar jadi bentuk panjang

 Kemudian pulaskan seperti dalam gambar

 Rapatkan kedua-dua hujung. Doh akan jadi berpintal seperti dalam gambar. Lekat kuat-kuat antara hujung supaya tak terbuka semasa menggoreng. Penaikkan lagi sehingga 1.5 kali ganda.

Goreng dengan api sederhana sehingga nampak perang. Sekali-sekala perlu dibalik-balikkan supaya betul-betul masak.

 pas tu taburkan sugar powder.



dah siap.....selamat mencuba yah...klo dah wat tu jan lupa share2 la kat aku gak...huhuhu...blom dapat makan g ni...t blk umah singga kedai jap cari tepong ngn yis...baru start nak cuba....

doakan aku dpt wat yah...ni sala satu praktis tuk jadi bini mitali nti ni..hahhahaa...bila aku dah kawen nti ari2 aku msk ni..biar jd cam kuek ni laki aku..hahahhaa...alahai ciannya encik sepet aku jd kuek..hahahah...




kuek =  kueh = kuih...







☆☆☆ Terima Kasih Sudi Baca...Lain Kali Baca Lagi ☆☆☆

0 Pengomen Gila -Gila...:


































 
Copyright © . All Right Reserved by Puan Roy